Hiusten, ihon ja kynsien hyvinvointi

Kuten on varmasti sanomattakin selvää, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen. Se mitä syöt ja kuinka elät vaikuttaa myös oleellisesti hiustesi, ihosi ja kynsiesi hyvinvointiin. Hyvinvointi lähtee aina sisältäpäin.

Model: Ira

Kiiltävien ja hyvinvoivien hiuksien tärkeimmät ravinteet ovat proteiinit, vitamiini A, B5, C ja E, rauta, vitamiini D ja kalsium, biotiini, kupari, sinkki ja omega 3-rasvahapot.

Iho on yksi hyvinvointisi mittareista ja se näyttää kuinka voit. Ravitse ihoasi oikeanlaisilla ravinteilla: vitamiini A, C ja E, sinkki ja seleeni sekä omega 3-rasvahapot.

Kynnet paljastavat yllättävän paljon asioita ihmisen hyvinvoinnista. Hyväkuntoisten kynsien tärkeimpiä ravinteita ovat vitamiini A, B12, C ja E, proteiinit, sinkki, rauta, biotiini, vitamiini D ja kalsium.
Model: Minna

Tärkeimmät ravintoaineet

Raudanpuute voi olla syynä hiustenlähtöön ja näkyy myös kynsissä pystysuorina kohoumina
 Syö: pavut, linssit, herneet, pähkinät, lehtikaali, pinaatti, parsakaali


 ♥ Hiukset ovat 97% proteiniia. Näin ollen runsasproteiiniset ruuat ovat hyvin tärkeitä hiusten hyvinvoinnin kannalta. Menetämme hiuksia päivittäin x-määrän, se on luonnollista. Monilla ihmisillä on herkkä ja ohut hiuslaatu. Lisäämällä proteiinia ravintoosi buustaat uusia kasvavia hiuksia paksummiksi ja kiiltävimmiksi. Proteiinin puute näkyy myös kynsissä niiden halkeiluna.
Syö: kana, kalkkuna, punainen liha, tonnikala, tofu, pähkinät ja pavut

Model: Tia

Biotiini on välttämätön solujen kasvulle ja rasvahappojen tuotannolle. Se auttaa hauraita hiuksia ja kynsiä.
 Syö: pähkinät, vuohenmaito, mansikat, vadelmat, ruijanpallas, kurkut, kukkakaali ja sipulit

Sinkki on hyvin tärkeä mineraali terveelle iholle ja erityisesti aknesta kärsivälle ihmiselle.Se kontrolloi ihon öljytuotantoa ja voi myös auttaa kontrolloimaan joitakin hormoneja, jotka aiheuttavat aknea. Valkoiset täplät kynsissä voivat olla merkki sinkinpuutteesta.
Syö: kurpitsansiemenet, inkivääri, pekaanipähkinät, kaura ja munat

Omega 3-rasvahapot kosteuttavat ihoa ja näin ollen vähentävät ryppyjä, parantavat kuivaa ja kutiavaa ihoa sekä pitävät ihon nuorena.
Syö: pellavansiemenet, kurpitsansiemenet, lohi, avokado ja tofu

Model: Melina

Itse suosin ruokavaliossa esim. chia-siemeniä ja maca-jauhetta. Käytän molempia päivittäin (maca-jauheen kanssa noudatetaan jaksotusta). Suosittelen kaikille lämpimästi! Pyrin itse saamaan kaikki tarvittavat ravinteet ruuan mukana. D-vitamiini on ainut, jota otan purkista.

Omakohtainen kokemukseni on myös se, että tupakanpoltto vaikuttaa hyvin oleellisesti hiusten hyvinvointiin. Lopettamisen jälkeen huomasin selkeän positiivisen vaikutuksen hiustenkasvussa ja -hyvinvoinnissa. Siinä siis yksi hyvä lisäpointti kaikille, jotka miettivät lopettamista. ;)


All photos by Susanna Poméll
Hair made by Susanna Poméll

- Susanna